Rotterdamse kwartiermaker

26 september 2008

Rotterdamse kwartiermaker

Stef Fleischeuer, tot vorig jaar top-ambtenaar bij de gemeente Rotterdam, adviseert de gemeente Moerdijk bij de Gebiedsontwikkeling Moerdijk. Hij heeft onder de naam Plan F een eigen adviesbureau en is door de gemeente, het Rijk en de Provincie in februari 2008 ingehuurd om het plan voor aanleg van een Logistiek Park aan te sturen.

Dat proces moet uiteindelijk leiden tot onder meer de aanleg van het Logistiek Park Moerdijk, het oppoetsen van de haven van Moerdijk Dorp, de sanering van chemiebedrijf Caldic en een aantal andere ingrepen die de leefbaarheid aan de oostkant van de gemeente Moerdijk moeten verbeteren.

Dit heeft het befaamde koppel van CDA wethouder Ada en haar VVD compagnon Louis nooit verteld aan de gemeenteraad. Ada roept ongeveer elke maand dat zij niets te vertellen heeft; en als zij wel iets vertelt is het oud nieuws. Dat was ook hier het geval want pas nadat Frans Fakkers van OM de naam Plan F liet vallen kon zij er niet onderuit om een heel klein tipje van de sluier op te lichten. B&W voldoen gewoon niet aan hun wettelijke plicht om de raad in te lichten. Jawel, ook de overige leden van het college zijn daaraan medeplichtig, want in een collegiaal bestuur is men gezamenlijk verantwoordelijk. Normaal gesproken hadden Ada Grootenboer en Louis Koevoets dan ook al lang weg moeten zijn vanwege het achterhouden van informatie aan de gemeenteraad. Doordat PvdA, CDA, VVD en GroenLinks achter "hun" wethouders blijven staan kan dat nog steeds ongestraft gebeuren.

Lees het artikel in BN/DeStem