Coalitie wil GEEN referendum

11 september 2008

Coalitie wil GEEN referendum

Tijdens de gisteravond gehouden vergadering van de commissie Bestuur en Middelen is één ding erg duidelijk geworden. En wel dat PvdA, VVD, GroenLinks en CDA de Moerdijkse burgers onder geen voorwaarde mee willen laten besluiten over de aanleg van het totaal overbodige en ruimteverslindende Logistiek Park Moerdijk.

De coalitie kwam met het boterzachte argument dat er geen voornemen is om hier een besluit over te nemen. Dan vragen wij ons toch wel af waarover men dan al op "hoog" niveau een jaar lang aan het onderhandelen is. Want als er geen voornemen is om een besluit te nemen, waarover praat men dan? Dan is ook al het geld dat aan dure onderzoeksbureaus is betaald, weggegooid geld. Dat argument deugt van geen kant.

Onafhankelijk Moerdijk, ChristenUnie en SP zijn gewoon bij de vraag gebleven of men bereid is een referendum te houden: Ja of Nee. Dat viel ook het college erg tegen want nu was er toch helemaal voor niets een hele batterij ambtenaren opgetrommeld. Waaronder zelfs enkele juristen die wij nog nooit eerder hebben gezien in een commissievergadering.

Wij hebben ons niet laten verleiden tot afleidende discussies en hebben uiteindelijk gevraagd of GroenLinks, PvdA VVD en CDA dan wel bereid waren om - nadat de onderzoeken zijn afgerond - een referendum te houden. Dus om pas nadat er een raadgevend referendum over is gehouden, een besluit te nemen over de aanleg van het LPM. Toen toen kwam de lelijke aap nog veel duidelijker uit de mouw want ook daar zijn zij vierkant tegen. Er werd doodleuk gezegd dat eerst de uitslag van alle onderzoeken bekend moest zijn en aan de hand daarvan zouden zij wel bepalen of er een referendum meost komen. De burgers mogen zich er eigenlijk helemaal niet mee bemoeien als het aan hen ligt.
Dat zullen veel mensen die met name op GroenLinks hebben gestemd wel erg leuk vinden.....