Slecht fietspad

26 augustus 2008

Slecht fietspad

Eind 1999 heeft de gemeente Moerdijk de Appelaarsedijk overgenomen van de provincie waarna in 2000 Heijmans Wegenbouw te Rosmalen de opdracht tot aanleg kreeg. Dit viel toen onder verantwoordelijkheid van VVD wethouder Kramer. De opdracht hield ook in dat de aannemer het onderhoud gedurende 10 jaar moest uitvoeren, dat zat ook in de aanneemsom. Aan dat onderhoud mankeert nogal wat.

Er wordt regelmatig onderhoud uitgevoerd aan de hoofdrijbaan en daar is verder niets mis mee. Maar de fietspaden zitten vol met al dan niet met teer opgevulde scheuren en ook zijn er nogal wat bulten. Dat is al ontstaan bij de aanleg doordat de wortels van de gerooide grote bomen niet goed zijn verwijderd. De daardoor ontstane oneffenheden zijn steeds opgevuld maar dat is niet echt deskundig uitgevooerd. Iedere bult, scheur en verzakking voelen de fietsers verrekte goed. Ook veel recreatieve fietsers maken gebruik van die fietspaden want de Appelaarsedijk is opgenomen in het regionale fietsnetwerk.

Het is hoog tijd om de aannemer op zijn verplichting tot het uitvoeren van goed onderhoud te wijzen. Het opvullen van scheuren en dergelijke helpt echt niet meer, Wij hebben vanaf de witte brug naar Fijnaart ruim 160 oneffenheden onder de wielen gevoeld, en de andere kant is nog slechter. Hieraan helpt alleen maar een nieuwe en egaal aangebrachte slijtlaag over het hele oppervlak van beide fietspaden.

Het is erg raar dat de verantwoordelijke VVD wethouder Louis Koevoets enkele maanden geleden na een vraag daarover van Ineke Peters (CDA) gewoon zei dat er niets aan de hand was. Hij weet echt niet waar hij over praat want die scheuren en bulten zitten er al veel langer. Maar in een vette Mercedes over de hoofdrijbaan voorbij zoevend kun je die niet zien, en voelen al helemaal niet. Mede naar aanleiding van door ons gestelde vragen is de zaak nu opgepakt door de afdeling beheer en zal Heijmans opdracht krijgen om alles in orde te maken.