Referendumvoorstel niet behandeld

22 augustus 2008

Referendumvoorstel niet behandeld

Gisteravond stond het gezamenlijke verzoek van OM, CU en SP tot het houden van een referendum over het voornemen om te besluiten het Logistiek Park aan te leggen, op de raadsagenda. Dat is helemaal volgens de regels ingediend en wij gingen er van uit dat de coalitie gisteravond Ja of Nee tegen dat verzoek zou gaan zeggen. Maar als er geen wil is er ook geen weg en dat werd gisteravond erg duidelijk toen de coalitie voorstelde om dit voorstel van de agenda te halen.

En wel omdat het niet in een raadscommissie was behandeld. Dat is overigens nergens voorgeschreven maar zij hadden toch een stok gevonden om mee te slaan, en dat deden zij maar al te graag. De agenda kan namelijk bij het begin van de raad worden gewijzigd als een raadslid dat vraagt. Omdat zij als meerderheid ons voorstel van de agenda hebben gehaald wordt dat eerst in een raadscommissie behandeld en pas op 2 oktober 2008 in de raad. Omdat het alleen gaat om ja of nee over het houden van een referendum zien wij daar het nut niet van in. Kiezen tussen ja of nee kunnen de meeste kinderen van een jaar of drie al erg goed, maar de in Moerdijk regerende partijen durven dat dus niet aan, of kunnen dat niet.

Wij hebben bewust gewacht tot de coalitie zelf zou komen met een voorstel om de burgers de simpele vraag voor te leggen: Ja of Nee op hun voornemen een Logistiek Park aan te leggen in de oksel van de rijkswegen A16/A17. Dat is er niet gekomen en omdat wij wel de mening van de burgers respecteren; en willen weten hoe die erover denken voordat er hierover iets wordt besloten; hebben wij het voorstel als oppositiepartijen gezamenlijk ingediend. Het is iedereen inmiddels wel duidelijk geworden dat de coalitiepartijen partijen CDA, VVD, PvdA en GroenLinks dat zogenaamde park met alle geweld van de wereld aan willen leggen en daar vooral de burgers niet bij nodig hebben.

Zij hebben het hele jaar door de mond vol over inspraak van en door de burgers, en laten geen enkele kans onbenut om die over van alles en nog wat naar hun mening te vragen. Maar als het er echt op aankomt, doen zij het zwaar in hun broek van angst voor diezelfde burger. Want stel je voor dat die het oneens zouden zijn met hun opvattingen, wat moeten zij dan gaan doen?

Hun verkiezingsprogramma’s zijn overboord gezet, zoals de VVD die daarin een referendum en het burgerinitiatief zelfs op de tweede plaats heeft staan. Of GroenLinks die te vuur en te zwaard tegen meer industrieterreinen is en daar duidelijk hun tweede zetel aan heeft te danken. De PvdA wil het gebied in de oksel van de A16/A17 helemaal openhouden en bestemmen voor agrarische doeleinden. En dan het CDA die de mens ziet als rentmeester der aarde. Zij willen zuinig omspringen met de ruimte en vinden nut en noodzaak van een nieuw grootschalig bedrijfsterrein niet aangetoond. Staat allemaal op hun websites te lezen.

Kortom, na de verkiezingen hebben zij lak aan de mensen die hen hebben gekozen. De gezamenlijke oppositie heeft dat niet en wil bij belangrijke besluiten tevoren van de burgers weten of zij voor of tegen zijn, en een belangrijker besluit is nog nooit aan de orde geweest in de gemeente Moerdijk. Maar wees gerust wij geven de moed - en de strijd - niet op.