Vragen gifgascontainers

26 juli 2008

Vragen gifgascontainers

Acht maanden geleden, op 08-11-07; hebben wij een interpellatie gehouden in de gemeenteraad over gegaste containers, ook wel gifgascontainers genoemd. Wethouder Vissers heeft toen namens B&W een aantal zaken toegezegd, maar daarover is niks meer vernomen. Als gevolg van een in de Tweede Kamer unaniem aangenomen motie van SP-er Remi Poppe moet PvdA minister Cramer een strenge controle instellen op giftige gassen bij in de havens aanwezige importcontainers.

Zij wordt door de motie verplicht om jaarlijks tenminste 1000 containers gericht te laten onderzoeken door de VROM-inspectie. Ook moet zij snel met wettelijke maatregelen komen om gifgascontainers in de haven tegen te kunnen houden en te ontgassen, of desnoods de inhoud te vernietigen. Per jaar komen er ongeveer 7 miljoen containers binnen waarvan 20 procent met giftige gassen. Hierbij ontbreekt bij 98% de verplichte gassticker op de container en dat is een kwalijke zaak.

Volgens de directeur van het Havenschap Moerdijk kwamen er in 2007 al 500.000 containers via Moerdijk ons land in. Uit berichten in de media valt af te leiden dat er binnenkort behoorlijk meer via Moerdijk binnen zullen komen. Binnen niet al te lange tijd zal 10% van de importcontainers via Nederland binnen komen via Moerdijk. Over deze gifgascontainers hebben wij na 8 november niets meer vernomen van B&W ondanks diverse toezeggingen in de raadsvergadering. Op basis van de genoemde toezeggingen en met inachtneming van de door de motie Poppe aan de minister opgelegde verplichtingen hebben wij hierover de volgende vragen gesteld aan B&W van Moerdijk:

1. De wethouder zou de aanschaf van meetapparatuur onderzoeken en hierover ook in overleg treden met
het Havenschap. Wat is hier uitgekomen?

2. De wethouder was toentertijd in contact over de gifgascontainers met VROM en de arbeidsinspectie, wat
is daarvan het resultaat geweest?

3. De wethouder zou nagaan hoe de RMD controles uitvoert; is dit gedaan en hoe worden die uitgevoerd;
en, als dat nog niet bekend is, wanneer weten wij dat dan wel?

4. Is het college nog bereid - zoals de wethouder aangaf bij de interpellatie - om een verbod op te leggen
aan het werken met of aan niet op gas gecontroleerde containers binnen de gemeente?

5. Is het college erin geslaagd om met VROM, het Havenschap en de arbeidsinspectie aan tafel te gaan
zitten om de beste manier van communiceren uit te vinden?

6. Zo ja, waarom is er dan helemaal niet gecommuniceerd sinds 8 november 2007 met de burgers en de
gemeenteraad van Moerdijk over deze zaak?

7. Is het college bereid om zo snel mogelijk, maar uiterlijk op 1 september 2008 bij het ministerie van
VROM een claim neer te leggen op 10% van de onderzoekscapaciteit op aanwezigheid van giftige
gassen in importcontainers?

8. Na acht maanden taal noch teken te hebben vernomen over deze zaak zien wij ons genoodzaakt het
college dringend te verzoeken meer openheid te betrachten en om gedane toezeggingen sneller na te
komen. Gaat het college dat doen?