Industriegrond niet verkwanselen

19 april 2008

Industriegrond niet verkwanselen

Hoe duurzaam is het rapport 'Nut en noodzaak van Logistiek Park Moerdijk' dat deze week op gezag van Milieudefensie verscheen. Niet bepaald. Zeggen Koos Seerden, directeur van ruimtelijk adviesbureau RBOI in Rotterdam en - als raadgever van provincie, gemeente Moerdijk en havenschap een van de geestelijke vaders van het Logistiek Park - en havenschapdirecteur Udo Uiterwijk.

(Die grond naast Shell ligt nota bene al 40 jaar braak.)

Onderstaand artikel van Henk Schol verscheen op19 april 2008 in BN/DeStem

'Industriegrond niet verkwanselen'

Wel degelijk, zegt Klaas Breunissen van Milieudefensie. Nietes, zegt Seerden, want Klaas wil op korte termijn alle restruimte op het bestaande industrieterrein Moerdijk opsouperen voor logistiek. Da's niet slim, want daarmee verkwansel je ook 'unieke' percelen - zoals de grond van en naast Shell - waar je zware industrie kunt vestigen of uit bijvoorbeeld woongebieden heen kunt halen. Ja, kan wel zijn, zegt Breunissen, maar: "Waarom zou je jaren lang grond reserveren voor zware industrie die er misschien niet komt?"
Daar zit 'm dus de crux van de discussie: kijk je op lange of op korte termijn? Seerden: "Voor je zo'n terrein voor de zwaardere milieucategorieën industrie hebt gerealiseerd, ben je tientallen jaren verder. Dat verbaast me in dit rapport van Milieudefensie: dat terrein hebben we, waarom vergooien ze dat aan logistieke bedrijven?"

Ruimte is één ding, de kwaliteiten van die ruimte: wat mag er, wat kun je ermee?, is een tweede. Milieudefensie kijkt eendimensionaal: er zijn hectares, die kun je uitgeven, vindt ook Uiterwijk. "Ook de Brabantse Milieufederatie was altijd vóór concentratie van zware industrie. Zo kun je ook op korte afstand van elkaars energie-overschotten of grondstoffen gebruik maken. Dan heb je slechts korte pijpleidingen nodig. Je kunt de ruimte die we daarvoor hebben aan andere bedrijven geven, maar dan moet een industrieel bedrijf naar pakweg Uden en loop je synergie-effecten mis. Bovendien liggen daar nu strenge veiligheidscontouren, waarbinnen je eigenlijk al weinig anders kúnt dan zware industrie huisvesten, met het professionele veiligheidsapparaat dat daarbij hoort." Ook zuinig: Aan kaden gelegen grond wordt alleen vergeven aan bedrijven die ook geregeld schepen voor de deur krijgen. Maar komt er nog zware industrie naar Moerdijk? Uiterwijk: "Ja zeker, maar dat zijn altijd langdurige processen. Nu vragen Chinezen vijftien hectaren. En Schütz opent binnenkort naast Shell. Die kwamen aan de deur toen ik hier net was, bijna zes jaar geleden."