Verlaging hondenbelasting gaat niet door

28 maart 2008

Verlaging hondenbelasting gaat niet door

Het initiatiefvoorstel van de SP in de gemeenteraad van Moerdijk, om de hondenbelasting te halveren, vond gisteravond geen enkele weerklank bij de rest van de gemeenteraad. SP-raadslid Chris Verschuuren legde aan het begin van het debat nog even de achterliggende gedachte uit: "De verlaging moet voor hondenbezitters een aansporing zijn om elkaar aan te spreken, waardoor de overlast van hondenpoep vermindert."

Tax honden niet lager

BN/DeStem 28 maart 2008 door Kees den Exter

Het initiatiefvoorstel van de SP in de gemeenteraad van Moerdijk, om de hondenbelasting te halveren, vond gisteravond geen enkele weerklank bij de rest van de gemeenteraad.SP-raadslid Chris Verschuuren legde aan het begin van het debat nog even de achterliggende gedachte uit: "De verlaging moet voor hondenbezitters een aansporing zijn om elkaar aan te spreken, waardoor de overlast van hondenpoep vermindert."

Daar geloofde de rest van de commissie Bestuur en Middelen helemaal niks van. Bijvoorbeeld Kees van Schenk Brill van de VVD: "Ik zie meer in de controles zoals we die nu gaan uitvoeren."
Wim de Pijper van GroenLinks: "Het is een leuke gedachte dat je sociale controle zou kunnen stimuleren met financiƫle prikkels."
Jan Reijnders van het CDA had een variant op dat thema: "Je moet mensen niet tegen elkaar opzetten met financiƫle prikkels", vond hij.
SP-er Verschuuren kreeg gisteravond zelfs geen steun van oppositiepartner Onafhankelijk Moerdijk. Hans van Brenkelen: "Laten we eerst maar eens kijken hoe het nieuwe beleid uitpakt."