Rotterdam wil aandeel in Havenschap Moerdijk

28 maart 2008

Rotterdam wil aandeel in Havenschap Moerdijk

Het Havenschap Moerdijk moet nader gaan samenwerken met het havenbedrijf van Rotterdam. Dat geluid zingt al langer rond en klonk gisteravond ook door in de Moerdijkse raadscommissie Bestuur en Middelen. Voorzitter Jan Peters van de Bedrijvenkring Industrieterrein Moerdijk (BIM) kwam inspreken op de nota Economisch Beleid 2008-2011 en pleitte voor die nadere samenwerking met Rotterdam.

Raadslid Wim de Pijper van GroenLinks wilde wel eens weten waar dat pleidooi dan op gebaseerd was.
Reactie van Peters: "Wij horen ook alleen maar dat er gesprekken gaande zijn. Waarover die precies gaan, dat weten wij ook niet."
SP-fractievoorzitter Chris Verschuuren wilde wel duidelijkheid scheppen: "In Den Bosch wordt al gesproken over een derde aandeelhouder van het IHM, naast Moerdijk en de provincie. Rotterdam dus."
Reactie van wethouder Ada Grootenboer (CDA): "Dan weet de heer Verschuuren meer dan ik."

Dat is niet zo want het is gewoon openbare informatie over het vaststaande feit dat er in Provinciale Staten een meerderheid is om Rotterdam als derde aandeelhouder erbij te nemen. Hierover wordt nu een nota geschreven door de provincie en die wordt in Mei behandeld in een Provinciale commissievergadering. Overigens is ook Breda - dat in slechtere tijden uitstapte - weer aan het lonken om een stukje van de koek te kunnen krijgen.

Vanuit GS is aangedragen dat het college van B&W van Moerdijk hier zeer nabij bij betrokken is. CDA-wethouder Ada Grootenboer zegt wel zeer verontwaardigd dat zei niets weet, maar dat is erg ver verwijderd van de waarheid. Maar ook zij houdt graag alles zolang onder tafel tot het niet meer mogelijk is om in het verborgene te onderhandelen. Goed werkend openbaar bestuur is toch iets anders.