Actie Kruiwagen

26 maart 2008

Actie Kruiwagen

Kruiwagens
Milieudefensie biedt de leden van de Tweede Kamercie. VROM op donderdag 24 april 30 kruiwagens met ‘te beschermen grond’ aan. Op die dag vergadert de commissie over het nationale bedrijventerreinenbeleid. Deze grond is afkomstig van mogelijke locaties voor nieuwe bedrijventerreinen.

Eén van die locaties is het Logistiek park Moerdijk. De Stichting Behoud Buitengebied Moerdijk doet dan ook mee aan deze actie.
Op vrijdag 28 maart 2008 om 10.30 uur zal aan de Lapdijk een kruiwagen vol met “bedreigde aarde” worden geschept uit het landbouwgebied waar het Logistiek Park Moerdijk is gedacht. Deze kruiwagen met grond uit de Blokpolder zal één van de vele kruiwagens met aarde zijn die op 24 april door Milieudefensie aangeboden worden.

Het door de overheid geplande Logistiek Park in de hoek van de rijksweg A16 met de rijksweg A17 is niet nodig, als de nog braakliggende gronden op het huidige Industrieterrein Moerdijk worden ingevuld met bedrijven. Met de aanleg van nieuwe bedrijventerreinen wordt de verloedering en achteruitgang van bestaande terreinen gestimuleerd. Door niet steeds nieuwe bedrijventerreinen aan te leggen maar bestaande terreinen eerst te benutten en verouderde terreinen op te knappen sparen we het landschap. Dat is een oplossing waar we allemaal baat bij hebben.

Met deze kruiwagenactie symboliseert de SBBM dat de grond in ons buitengebied beschermd moet worden. Hoe we omgaan met onze bedrijventerreinen en de planning van nieuwe terreinen kan anders en moet anders! Het is belangrijk dat de leden van de Tweede Kamer dit gaan beseffen. Zij hebben daar immers een belangrijke stem in.
Met Milieudefensie zeggen wij:
“Spaar het landschap, Recycle de Ruimte” Kees Nieuwenhuize, woordvoerder SBBM

SBBM schept 'beschermde aarde' op

BN/DeStem 27 maart 2008

Leden van de milieugroep Stichting Behoud Buitengebied Moerdijk (SBBM) gaan vrijdag met een kruiwagen het buitengebied van de Moerdijkse Hoek in. Daar, in de Blokpolder aan de Lapdijk, scheppen de milieu-activisten de kruiwagen vol met aarde die moet wijken voor fabrieksbouw.Zo blijft in elk geval één kruiwagen vol aarde dit lot bespaard. De kruiwagen is één van de dertig die op donderdag 24 april op het Binnenhof in Den Haag samen worden gebracht. Daar biedt de landelijke vereniging Milieudefensie de leden van de Tweede Kamercommissie VROM de 'te beschermen grond' aan. De commissie vergadert die dag namelijk over het nationale beleid voor bedrijventerreinen.

Alle door milieugroeperingen te koesteren aarde is afkomstig van beoogde locaties voor nieuwe bedrijventerreinen. Het landbouwgebied aan de Lapdijk bij Moerdijk bijvoorbeeld is voorbestemd voor het 150 hectare grote logistiek park Moerdijk, waarover gemeente, provincie en rijk eind dit jaar een akkoord hopen te bereiken.

SBBM pleit voor het eerst opknappen en intensiveren van het verouderde industrieterrein Moerdijk in plaats van direct de braakliggende gronden in de Blokpolder te gebruiken. 'De aanleg van nieuwe industriegebieden stimuleert de verloedering en achteruitgang van bestaande terreinen', zo redeneert de SBBM. De stichting sloot zich meteen aan bij deze ludieke actie die deel uitmaakt van de vorig jaar ingezette campagne 'spaar het landschap, recycle de ruimte'. Milieudefensie trekt daarmee ten strijde tegen de aanleg van in zijn ogen overbodige bedrijventerreinen. In de campagne staan 28 bedreigde landschappen centraal waar nieuwe bedrijventerreinen zijn gepland. Minister Cramer sloot daarbij aan met 'slim en zuinig ruimtegebruik.' Woordvoerder Kees Nieuwenhuize: "Met deze kruiwagenactie symboliseert de SBBM dat de grond in ons buitengebied beschermd moet worden. Hoe we omgaan met onze bedrijventerreinen en de planning van nieuwe terreinen. Het kan anders en het moet anders. Het is belangrijk dat de leden van de Tweede Kamer dat gaan beseffen en de daad bij het woord voegen."

Halve kruiwagen grond gevrijwaard van industrie in Moerdijkse Hoek

BN/DeStem 29 maart 2008

Een half gevulde kruiwagen zeeklei. Meer kon het viermanschap van de Stichting Behoud Buitengebied Moerdijk gisteren niet aan de Blokpolder onttrekken. De grond is als het ware heilig verklaard en in elk geval gevrijwaard van funderingen waarop straks fabrieksgebouwen verrijzen. Wim Rijnart, Cees Schuijt, John Ettema en Toine Zandbergen namen de klei op de schop om ze op 24 april als 'te beschermen grond' uit te strooien op het Binnenhof. De actie maakt deel uit van de campagne 'recycle de ruimte' van milieudefensie.