Dubbele subsidie PvdA-club

20 januari 2008

Dubbele subsidie PvdA-club

SP-Kamerlid Harry van Bommel wil uitleg van PvdA-staatssecretaris Frans Timmermans over het verstrekken van subsidie aan een stichting die nauw verbonden is aan zijn eigen partij.

De Alfred Mozer Stichting, opgericht op initiatief van de PvdA, kreeg in 2007 € 94.031 uit het Europafonds om een tour te organiseren over Europa. Vorige week werd al bekend dat met geld uit hetzelfde fonds twee reportages van EenVandaag over Europa werden betaald, zonder dat de kijker of de redactie van het programma op de hoogte waren. In mei noemde NRC Handelsblad het al het ‘onderonsfonds’ toen bleek dat critici van de EU nauwelijks kans maakten op subsidie uit het fonds.

Van Bommel: “Het Europafonds is een politiek propagandafonds voor fans van de huidige EU. Daar betalen we geen belasting voor! Eerst worden er pro-Europese filmpjes mee betaald en uitgezonden, zonder dat de kijker wordt verteld wie die filmpjes heeft laten maken. Vervolgens blijkt geld besteed te worden aan een stichting van een van de coalitiepartijen, terwijl verzoeken van kritische organisaties vrijwel consequent worden afgewezen. Er moet geen cent maar naar dat fonds, hef het maar op. Als dit kabinet discussie over Europa wilde, had het een nieuw referendum niet moeten blokkeren. Ze zetten alles in op propaganda. Je mag wel meepraten, zolang je maar 'ja' en 'amen' zegt.”