Verstopte haven bedreigt binnenvaart

26 juli 2007

Verstopte haven bedreigt binnenvaart

Donderdag 5 juli 2007 - ROTTERDAM - De Rotterdamse haven kan de enorme groei van de zeecontainervaart niet aan. Daardoor dreigt ook de binnenvaart kopje onder te gaan. Dat is funest, want alleen via de rivieren kan de haven de wassende stroom containers nog Europa inkrijgen.

Na de miljarden die aan de Betuwelijn zijn uitgegeven, is nu de binnenvaart aan de beurt. Rond de haven van Rotterdam moet een paar honderd miljoen euro worden geïnvesteerd in extra overslagcapaciteit en voorzieningen voor de binnenvaart, aldus directeur Ton Roos van branchevereniging Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB). Het geld is volgens Roos dringend nodig, want de binnenvaartschepen liggen zo lang te wachten bij de overslagterminals in Rotterdam dat er voor de bedrijven geen droog brood meer te verdienen valt. Ook uit de cijfers van het Havenbedrijf Rotterdam blijkt dat de binnenvaart het moeilijk heeft.